Steven Deschuyteneer Welk fruit en groenten zijn goed voor de mens en welke niet

Wees voorzichtig met fruit, want het bevat veel suiker. Groenten, ik vind het niet echt lekker, nu met een halve pot mayonaise of wat suiker erbij, krijg ik ze wel binnen. Om een of andere reden bleek het gezond om een paar stukjes per dag te eten. Dit was het zicht dat ik kreeg toen ik jonger was over groenten en fruit, en vele mensen hebben dit zicht waarschijnlijk vandaag de dag nog steeds. Nu, meer dan 40 jaar later, vind ik het interessant om te weten te komen waar die informatie eigenlijk vandaan komt?

Steven Deschuyteneer Ik ben een suikerverslaafde

Er zit ongetwijfeld suiker in fruit, neem gewoon een stukje fruit zoals een banaan en ik zal die zoete smaak meteen proeven. De meeste mensen houden ook van suiker en zoals ik in het begin al schreef, werd het aan groenten toegevoegd om er zeker van te zijn dat ik groenten eet. Typische voorbeelden van groenten waar soms suiker is toegevoegd om ze aantrekkelijker te maken zijn wortelen, witloof… en de groenten worden ineens een stuk aantrekkelijker. Ik heb niet veel mensen ontmoet die niet van suiker houden. Voor het geval ik denk dat ik geen suiker eet, bij brood, pasta… en dgl. Kan ik maar beter twee keer nadenken. Suiker zit in alles deze dagen.

Waarom is iedereen zo dol op suiker? Blijkbaar haalt het menselijk lichaam zijn energie uit glucose, die voornamelijk uit suiker bestaat. Misschien is het logisch dat ik me aangetrokken voel tot wat me energie geeft, nietwaar? Als het me energie geeft, zou ik er dan teveel van kunnen opnemen en een explosie kunnen veroorzaken door te veel energie? Nou, het is meer alsof het lichaam de overtollige suiker niet kan verwerken en allerlei vervelende ziekten creëert door me toch te laten stoppen met het innemen van suiker.

Steven Deschuyteneer Ik ben een suikerverslaafde snoep

Dit geldt voor geraffineerde suiker die vandaag de dag in bijna elk verwerkt voedsel zit. Het werd me al snel duidelijk dat ik er niet te veel van moest eten, of dat een ziekte onvermijdelijk was. Als ik een hele zak met 500 gram snoep zou eten en een bepaling maken van hoe ik me daarna voelde, zou het me heel duidelijk maken dat het niet echt goed voor me was.

Is het hetzelfde voor fruit? Als ik bijvoorbeeld 500 gram bananen eet, voel ik dan hetzelfde als die zak met 500 gram snoep? Want suiker is toch suiker? Met snoep en dergelijke had ik de test vaak gedaan, nu met fruit heb ik het nog nooit eerder gedaan. Dus besloot ik het zelf te testen. Ik heb zelfs ‘s morgens en ‘s middags een paar jaar lang fruit gegeten. Zoveel als ik er zin in had. Wat soms 2-3 mango’s en 6-7 bananen was, bijvoorbeeld per maaltijd. Ik heb nooit meer dan 2 soorten fruit per maaltijd gecombineerd (omdat ik geloof dat ik het anders te moeilijk voor mijn lichaam maak om het te verwerken en te absorberen) en ik combineerde alle meloenen zelf met niets. Voor meloen was de maaltijd dus altijd alleen maar meloen.

Steven Deschuyteneer Welk fruit en groenten zijn goed voor de mens en welke niet kersen

En Steven? Diabetes? Overdosis suiker? Verschillende ziektes die je aanmoedigen om te stoppen? Nou, ik moet zeggen, nee, eigenlijk het tegenovergestelde. Ik voel me super energiek en mijn spijsvertering werkte perfect na een tijdje, ik heb een natuurlijk gevoel van genoeg, dus nooit over eten en ik verloor eerder kilo’s dan dat ik aankwam. Het voelt allemaal heel goed en heel natuurlijk. Misschien omdat het voedsel zo natuurlijk is? Misschien heeft de natuur ons dat voedsel gegeven? En ook al hebben we veel geknoeid met de genetische waarde van het fruit, om het er beter uit te laten zien en om ervoor te zorgen dat het zoveel mogelijk geld oplevert, het is nog steeds iets dat in de natuur groeit. Wat ook bijna zeker is, is dat de natuur ons niet op deze manier van verwerkt voedsel heeft voorzien. Ik heb nog geen brood, snoep, pasta, cake of ander verwerkt voedsel in de natuur zien groeien.

Hoe zit het met groenten? Er wordt niet gezegd dat ze veel suiker bevatten. Er zit zeker suiker in bieten, paprika’s en wortelen… niet voor niets terug groenten die mensen vaak lekker vinden. Het overeten van groenten en het krijgen van te veel suiker is onmogelijk volgens mijn experimenten. Ik heb slakommen gegeten per maaltijd die we vroeger als gezin van 4, gedurende 2 dagen, aten. Van alle groenten die ik gegeten heb, heb ik zoveel gegeten als ik wou, en ook hier voel ik me super energiek, mijn spijsvertering werkte perfect na een tijdje, ik heb een natuurlijk gevoel van genoeg, dus nooit over eten en ik verloor kilo’s in plaats van dat ik kilo’s aankwam.

Tot nu toe heb ik het over groenten en fruit gehad die heel dicht bij hun natuurlijke staat zijn. Dat wil zeggen, misschien gewoon geschild en in stukjes gesneden. Er is een kleine waarschuwing, toen ik eenmaal begonnen was met het verwerken van het voedsel, waren al mijn bevindingen niet meer correct. Dus toen ik een smoothie maakte van fruit, of de groenten begon te verwerken of zelfs te koken, voelde ik me niet per se super energiek, mijn spijsvertering werkte ook niet zo perfect, ik heb geen natuurlijk gevoel van genoeg, en het risico van overeten ligt altijd om de hoek op de loer. Met verwerkt voedsel, omdat ik kan overeten, was het ook heel gemakkelijk om aan te komen. Het is natuurlijk de ideale manier voor een atleet om bijvoorbeeld kilo’s aan te komen om spiermassa op te bouwen, vergeet nu niet om de spieractiviteiten te doen, want zonder dat wordt het gewoon vet.

Als ik suiker ga toevoegen aan mijn verwarmde verwerkte groenten, neem bijvoorbeeld wortelen, dan hoef ik waarschijnlijk geen tekening te maken om uit te leggen dat veel van de goede eigenschappen ervan verloren zijn gegaan. Nu smaakt het natuurlijk goed en de smaakpapillen en hersenen zijn er dol op. Iets wat de voedselproducenten van verwerkt voedsel ook heel goed weten, met plezier voegen ze suiker toe, wat me nog meer doet kopen van dat voedsel. En dan ben ik verstomt dat ik me niet zo goed voel en dat ik overgewicht begin te krijgen?

Een studie die ik ook interessant vond over het gedrag van mensen in dit opzicht, was om uit te vinden wat gematigde consumptie voor elk individu betekent. De conclusie van het onderzoek was dat iedereen zijn eigen consumptie als matigd beschouwde. Dus wat echt betekent is dat als een snoepfabrikant zegt dat je met mate moet consumeren, dan weet ik perfect hoeveel ik er van zal eten en ik zal me er perfect voelen daarbij, want het is in mijn ogen gematigd.

Als ik nu terugkom op de titel, “Welke groenten en fruit zijn goed voor de mens?

Ik zou zeggen na mijn ontdekking:

  • Ik eet elke groente en fruit, heb er niet echt één waarvan ik zeg, ik vind het echt niet lekker.
  • Sommige smaken spreken me meer aan dan andere, en ik neem aan dat dit de smaken zijn die mijn lichaam het meest nodig heeft (ik denk niet dat de natuur bestaat uit trucjes en moeilijke raadsels).
  • Om ervoor te zorgen dat ik eet wat mijn lichaam nodig heeft, zorg ik ervoor dat ik veel en een grote verscheidenheid aan voedsel, fruit en groenten heb (zo niet, dan doe ik de oefening in de plaatselijke bio winkel). Als ik honger heb, ga ik voor het voedsel staan, voel, ruik en eet ik zoveel van het onbewerkte voedsel als ik wil.
  • Natuurlijk gebruik ik soms fruit en groenten om zelf verwerkt voedsel te maken in de vorm van smoothie, vruchtenpuree, hummus, tabouleh, pesto… en geniet van die heerlijke smaak. Nu zal ik er altijd voor zorgen dat dit een kleiner deel van mijn totale maaltijd is. Als het verwerkte voedsel de overhand begint te krijgen, begin ik me over het algemeen minder goed te voelen.

Dit was mijn ervaring met mijn experiment met groenten en fruit en natuurlijk heeft iedereen zijn eigen waarheid.

Steven Deschuyteneer Welk fruit en groenten zijn goed voor de mens en welke niet water

Is er echt geen nadeel aan deze manier van eten? Niet echt een nadeel, nu in het begin, toen ik hiermee begon, was ik op zoek naar het gevoel van ‘vol te zijn’ van het verleden. In deze zoektocht kan ik soms enorme hoeveelheden groenten en fruit eten. Dan moet ik er rekening mee houden dat dit voedsel ook rijk is aan veel water, dat in een tijd, vooral wanneer mijn lichaam niet gewend is om het te krijgen en te absorberen, zich wil ontdoen van de overvloed aan vloeistof die ik gegeten heb. Dus soms was het moeilijk dit op te houden en niet naar het toilet te gaan. Het is het beste om voor de vergadering of andere evenementen naar het toilet te gaan. Na verloop van tijd verspreidde ik mijn maaltijden steeds meer, ik vermeed overeten en nu heb ik geen probleem meer van dringend naar het toilet te gaan.

Overal waar ik ga, voel ik me vandaag perfect bij het eten van groenten en fruit, ik blijf fit, kom niet aan, verlies ik geen gewicht en eet ik zoveel eten als ik wil van het eten dat ik het lekkerst vind.

Voor mij voelt het als één van de grote natuurlijke ontdekkingen van het leven!

Steven Deschuyteneer Welk fruit en groenten zijn goed voor de mens en welke niet Mont Blanc

#natuur #fruit #groenten